Nøgleproblemer ved skalering af ny virksomhed
Efter man har lanceret sin virksomhed, er det tid til at opskalere. Det er noget af et paradoks, at langt de fleste anbefalinger relaterer specifikt til lanceringen af virksomheder, uden at fokusere særlig meget på overordnet udvikling. Sådan en tankegang kan ofte være fatal for nye virksomhedsejere. Faktisk viser statistikerne, at kun 50% af alle virksomheder overlever mere end 5 år.
Det største problem er ofte, at mange virksomhedsejere har dårlig ledelse eller ikke er forberedte på uforudsete problemer. Netop derfor er skalering så utrolig vigtigt for en nystartet virksomhed. Denne artikel vil hjælpe dig med at forstå nogle af de største udfordringer i forhold til skalering, så du ikke ender med at gå bankerot, inden du overhovedet er kommet i gang.
Vi vil give dig tre anbefalinger, der alle vil hjælpe dig godt på vej mod succesfuld skalering. Der er ikke tale om en skudsikker formel, men derimod en guide til, hvordan du kommer videre, når du har lanceret din virksomhed.
1. Holdbarhed, bæredygtighed og synlighed
Husker du Nassim Talebs ´Black Swan´? Så ved du måske også, hvor stor en rolle tilfældighed spiller i en virksomheds succes. Uanset hvad man gør, er der altid en chance for, at tingene ikke går, som man forventer. Derfor er det vigtigt, at man gør sit bedste for at simulere forskellige scenarier, så man ikke lige pludselig bliver overrasket af en uventet drejning. Det er især vigtigt, at du er opmærksom på din virksomheds processer og funktioner. Skalering er nemlig ikke nemt, og alle afdelinger af din virksomhed vil komme til at arbejde på højtryk det første stykke tid.
Usikkerhed og tilfældighed kan poppe op, når du mindst venter det, og hvis du ikke er godt udrustet til at håndtere uforudsete problemstillinger, kan det hurtigt gå helt galt. Derfor skal du først og fremmest sørge for, at der altid er god kommunikation mellem alle din virksomheds afdelinger. Således undgår du dårlig management og eksekvering. Sørg også for at optimere din arbejdskraft så meget som overhovedet muligt gennem automatisering.
2. Optimering af teamwork
En anden vigtig nøgle til succes er et godt workflow i form at samarbejde. Når en virksomhed begynder at vokse, vil man helt naturligt være nødsaget til at hyre flere ansatte som følge af øget kapacitet.
Nye medarbejdere kan være noget af en byrde i starten, både for finansafdelingen og dem, som skal agere som mentor. Dette betyder, at en stor del af din tid går med oplæring, hvilket fjerner ressourcer, der ellers skulle være blevet brugt for skaleringsopgaver. Hyring af nye ansatte er nødvendigt, men vær opmærksom på, at de koster på tid og penge.
Et godt alternativ til oplæring af nye kontormedarbejdere er at hyre et kvalificeret personale, der allerede har god erfaring og ekspertise, og hverken spilder tid eller penge. Det er ikke altid en nem opgave at finde veludrustet arbejdskraft, men det er altid noget, man skal være på udkig efter. Der findes nemlig en del fjernarbejdere, som altid står klar til at hjælpe en nystartet virksomhed til en rimelig pris. Ansættelsesprocessen samt anskaffelsen af udstyr og software kan nemt outsources, så hvorfor ikke gribe chancen, når den byder sig!
3. Synlighed er altafgørende
Veletableret infrastruktur, fleksible arbejdsprocesser, et fremragende team af dedikerede medarbejdere; ingen af disse ting vil føre til noget som helst, medmindre du øger din virksomheds synlighed rundt omkring i verden. Hvis ingen ved, at du har et firma, kan du du lige så godt pakke sammen og gå hjem.
Derfor er det altafgørende, at du husker at sætte dine kunder i første række. Det er nemlig dem, som giver dig positiv omtale og tiltrækker andre kunder.
Marketingafdelingen har som regel ikke meget at sige, når det kommer til skalering, og det mener vi er en fejl. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, hvilken slags marketing man benytter sig af, eftersom ikke alle metoder er lige effektive for alle virksomheder. Den bedste form for marketing i forhold til skalering er “content marketing.” Denne type marketing har en langvarig effekt på din virksomhed og hjælper med at tiltrække nye kunder, som helst vil være fri for at læse lange, kedelige, esoteriske tekster.
Hvis du ikke har et stort reklamebudget at gøre godt med, kan du altid sprede ordet omkring din virksomhed via de sociale medier. Et stort budget til marketing er selvfølgelig altid en sikker vej til at øge din virksomheds synlighed, men undervurder aldrig de langvarige effekter af en god, solid onlinetilstedeværelse.
Vær klar til at tage risikoen
Hvis du beslutter dig for at skalere, skal du være klar til at tage risikoen. Intet kommer nemt, og i sidste ende er det op til dig, om du vil bruge en stor del af din tid og penge på din virksomhed. Kaptajnen går altid ned med sit skib, som man siger. Der er ingen garanti for, at din plan vil lykkes, men hvis den gør, vil det være det hele værd.